måndag 18 februari 2013

Våga vara annorlunda ! Våga vara dig själv! Snart, Snart är våren här



Skall vi vara som alla andra ?

 Det är så bra med dig för du är som alla andra och så vanlig. Man vet var man har dig för du sticker inte ut i mängden.
Skulle du ta det som en komplimang om någon sa så till dig? Nu har ingen sagt det för jag tror att jag är så långt ifrån det man kan komma. Mina vänner sade senast i lördags till mig att de tycker jag är fullständigt orädd. Det är för mig en riktig och viktig komplimang. Att vara annorlunda behöver inte vara att man skall sticka ut och bete sig annorlunda. Det som för mig är det mest annorlunda det är människor som är sig själva eller rättare sagt vågar vara sig själva. Att våga stå för sina åsikter och att tro på sig själv.
Många gånger handlar annorlunda om att vi skall våga sticka ut och vara provokativa och visst är det ett sätt att sticka ut på, men att våga vara sig själv och inte gå omkring och försöka vara som andra det är för mig att vara annorlunda på ett sunt sätt. Eftersom vi alla är unika i det avseendet att det bara kommer finnas en av oss här på jorden någonsin, så måste vi inse att vi kan bara vara oss själva och de andra de skall vara sig själva de också. Det är då vi inser att när vi är oss själva så är vi annorlunda. Att vara sig själv är ett av de ärligaste budskapen till oss själva. För när vi försöker gå omkring och vara som andra så är vi oärliga mot oss själva och oärliga människor gillar de flesta av oss inte.
Så fundera för dig själv inom vilka 3 områden du behöver träna på att bli bättre att vara dig själv och skriv ner dem på ett papper. Fundera hur du vill att det skall vara när det är 100 % uppfyllt och vad som är skillnaden mot idag. Därefter skriver du ner på varje litet steg du kan göra inom varje område. Skriv sedan ner när du skall göra det. Kom ihåg att varje steg, stort som litet, är en förändring. Se varje litet steg som ett delmål att nå upp till områdets huvudmål.  Känns det för jobbigt så kämpa på men känns det omöjligt så gör om målen så att de blir attraktiva.

Av Torkild Sköld :  Föreläsare och med 30 års erfarenhet av att arbeta och utbilda inom ledarskap.

2 kommentarer:

  1. Nu i "vuxen" ålder törs man vara sig själv. Det känns oerhört skönt. Men när man var yngre och speciellt i tonåren så var det inte tu tal om att var sig själv. Nej då skulle man vara precis som alla andra. Ja de som man såg upp till så klart. Inte vågade man sticka ut då inte. Så är det säkert idag också med de flesta tonåringar.Eller?????

    SvaraRadera
  2. Jo.....det är jag helt med dig om. Rätt befriande.

    SvaraRadera